1.0
INDUSTRI
1.1 Latar Belakang Industri
Sektor
automotif merupakan industri penting kepada ekonomi Malaysia. Sumbangan sektor
ini kepada ekonomi negara adalah besar, serta berkait rapat dengan sektor
pembuatan dan perkhidmatan. Sektor automotif bermula dengan pengimportan
kenderaan yang kemudiannya berkembang kepada operasi pemasangan serta
pembangunan industri komponen automotif. Industri pembuatan Malaysia mula
berkembang pesat sejak awal 1980an apabila negara menyaksikan peralihan ekonomi
daripada yang berasaskan pertanian kepada yang berasaskan industri.
Penubuhan Proton pada tahun 1985 diikuti dengan Perodua pada tahun 1993 bertindak sebagai pemangkin kepada perkembangan sektor automotif. Ini turut menyebabkan perkembangan industri komponen automotif yang seiring. Ini menandakan bermulanya fasa baru bagi sektor automotif Malaysia di mana teknologi dan kemampuan tempatan dibangunkan sejajar dengan Pelan Induk Industri Kerajaan. Dalam konteks ini, Malaysia berbangga menjadi satu-satunya negara membangun di dunia yang memiliki kemampuan rekabentuk automotif dan kejuruteraannya sendiri. Peralihan besar ini bertolak dari kesedaran bahawa negara perlu mengurangkan kebergantungan ke atas import dan perlu mewujudkan sektor berasaskan teknologi bagi menjamin kejayaan ekonomi negara. Teras Pertama dalam Rancangan Malaysia Ke-9 menyatakan hasrat Kerajaan untuk memberi tumpuan secara berterusan terhadap beberapa bidang tertentu termasuk industri pembuatan.
Industri ini mempunyai kaitan dengan perniagaan pembuatan produk, tidak termasuk utiliti, pengangkutan dan syarikat-syarikat kewangan. Analisis industri adalah suatu alat pasaran strategik yang digunakan oleh peniaga untuk menentukan sama ada mereka mahu memasuki pasaran produk atau perkhidmatan. Selain itu, industri ini juga satu jenis penyelidikan pelaburan yang bermula dengan memberi tumpuan kepada status industri. Istilah-istilah industri dan sektor sering digunakan silih berganti untuk mengambarkan satu kumpulan syarikat yang beroperasi dalam segmen ekonomi yang sama atau berkongsi satu jenis perniagaan yang serupa.
Walaupun istilah industri ini yang biasa digunakan silih berganti tetapi sebenarnya ia mempunyai makna yang berbeza dan istilah industri mengambarkan satu kumpulan yang lebih khusus kepada syarikat atau perniagaan. Syarikat pengurusan perlu menganalisis beberapa aspek industri dengan lebih berhati-hati untuk menentukan sama ada perniagaan tersebut boleh membuat keuntungan atau tidak dengan menjual barangan dan perkhidmatan di pasaran. Pasukan kerja dalam industri keseluruhan adalah satu komponen penting dalam perancangan strategik yang berkesan. Analisis industri membolehkan pemilik perniagaan mengenal pasti ancaman dan peluang yang bakal dihadapi oleh peniaga serta memberi tumpuan kepada sumber-sumber mereka untuk membangunkan keupayaan yang unik dan boleh membawa kepada kelebihan kompetitif.
Analisis industri terdiri daripada tiga elemen iaitu kuasa-kuasa asas di tempat kerja dalam industri, daya tarikan keseluruhan industri dan faktor-faktor kritikal yang menentukan kejayaan sesebuan perniagaan dalam industri. Industri perniagaan bergantung kepada lima kuasa iaitu potensi untuk pesaing baru memasuki pasaran, kuasa tawar-menawar pembeli dan pembekal, ketersediaan barang-barang gantian dan pesaing serta ciri-ciri pesaing.
Penubuhan Proton pada tahun 1985 diikuti dengan Perodua pada tahun 1993 bertindak sebagai pemangkin kepada perkembangan sektor automotif. Ini turut menyebabkan perkembangan industri komponen automotif yang seiring. Ini menandakan bermulanya fasa baru bagi sektor automotif Malaysia di mana teknologi dan kemampuan tempatan dibangunkan sejajar dengan Pelan Induk Industri Kerajaan. Dalam konteks ini, Malaysia berbangga menjadi satu-satunya negara membangun di dunia yang memiliki kemampuan rekabentuk automotif dan kejuruteraannya sendiri. Peralihan besar ini bertolak dari kesedaran bahawa negara perlu mengurangkan kebergantungan ke atas import dan perlu mewujudkan sektor berasaskan teknologi bagi menjamin kejayaan ekonomi negara. Teras Pertama dalam Rancangan Malaysia Ke-9 menyatakan hasrat Kerajaan untuk memberi tumpuan secara berterusan terhadap beberapa bidang tertentu termasuk industri pembuatan.
Industri ini mempunyai kaitan dengan perniagaan pembuatan produk, tidak termasuk utiliti, pengangkutan dan syarikat-syarikat kewangan. Analisis industri adalah suatu alat pasaran strategik yang digunakan oleh peniaga untuk menentukan sama ada mereka mahu memasuki pasaran produk atau perkhidmatan. Selain itu, industri ini juga satu jenis penyelidikan pelaburan yang bermula dengan memberi tumpuan kepada status industri. Istilah-istilah industri dan sektor sering digunakan silih berganti untuk mengambarkan satu kumpulan syarikat yang beroperasi dalam segmen ekonomi yang sama atau berkongsi satu jenis perniagaan yang serupa.
Walaupun istilah industri ini yang biasa digunakan silih berganti tetapi sebenarnya ia mempunyai makna yang berbeza dan istilah industri mengambarkan satu kumpulan yang lebih khusus kepada syarikat atau perniagaan. Syarikat pengurusan perlu menganalisis beberapa aspek industri dengan lebih berhati-hati untuk menentukan sama ada perniagaan tersebut boleh membuat keuntungan atau tidak dengan menjual barangan dan perkhidmatan di pasaran. Pasukan kerja dalam industri keseluruhan adalah satu komponen penting dalam perancangan strategik yang berkesan. Analisis industri membolehkan pemilik perniagaan mengenal pasti ancaman dan peluang yang bakal dihadapi oleh peniaga serta memberi tumpuan kepada sumber-sumber mereka untuk membangunkan keupayaan yang unik dan boleh membawa kepada kelebihan kompetitif.
Analisis industri terdiri daripada tiga elemen iaitu kuasa-kuasa asas di tempat kerja dalam industri, daya tarikan keseluruhan industri dan faktor-faktor kritikal yang menentukan kejayaan sesebuan perniagaan dalam industri. Industri perniagaan bergantung kepada lima kuasa iaitu potensi untuk pesaing baru memasuki pasaran, kuasa tawar-menawar pembeli dan pembekal, ketersediaan barang-barang gantian dan pesaing serta ciri-ciri pesaing.
1.2 Peralatan Dalam Industri
Rajah 1 :
Jenis-Jenis Industri Pembuatan di Malaysia
Merujuk kepada gambar rajah 1 di atas menujukkan jenis
sektor atau industri pembuatan kenderaan adalah merupakan industri yang kurang
meluas di Malaysia iaitu mencatat peratusan yang paling rendah sebanyak 48.28%
berbanding dengan sektor-sektor yang lain.
Agensi kerajaan adalah
agensi dan syarikat perunding yang menawarkan perkhidmatan berkaitan dengan
analisis penyelidikan industri. Sumber-sumber ini boleh memberikan maklumat
yang relevan serta maklumat kuantitatif yang banyak kepada trend naratif dan
boleh membuat perubahan dalam industri. Alat-alat agensi kerajaan dalam
industri adalah orang-orang tertinggi dalam kerajaan yang akan memantau
industri untuk mendapat dan menyediakan data yang boleh dipercayai. Mereka
memainkan peranan utama yang bertindak sebagai badan yang memantau dan
mempunyai akses kepada data dalam kuantiti yang besar.
1.3 Kunci Persaingan
1.3 Kunci Persaingan
Pesaing
dianggap sebagai salah satu asas dalam ekonomi pasaran kapitalis. Bidang
ekonomi asas yang wujud ialah persaingan jangka pendek yang menyebabkan
kewujudan persaingan dalam struktur pasaran yang berbeza untuk mencari atau
mendapatkan keputusan dalam ekonomi pasaran. Bahagian yang paling penting
membuat idea baru agar berjaya adalah untuk mengetahui dan memahami kunci
kepada pesaing utama sebelum membuat rancangan perniagaan. Pesaing utama dalam
perniagaan perlu untuk melakukan beberapa kajian yang menyeluruh tentang
perniagaan mengetahui siapa pesaing yang bersaing dengan kita. Di samping itu,
persaingan juga harus dikenalpasti dalam peniagaan yang mempunyai beberapa
strategi yang berkesan yang boleh menjadi pesaing bagi perniagaan kita pada
masa hadapan. Persaingan akan wujud dalam apa jua keadaan terutama apabila
perniagaan tersebut berkembang.
Apa yang
dikatakan sebagai pesaing ialah mengeluarkan produk atau perkhidmatan yang
sama, terutamanya dari segi kualiti. Industri pembuatan kenderaan merupakan
industri yang bernilai tinggi berkembang pesat pada hari ini. Apabila berada di
landasan yang sama dan mengedar produk pembuatan yang sama mungkin antara
Syarikat Demaga Metal Work Sdn. Bhd. ini akan menghasilkan kualiti produk yang
lebih baik dan berkualiti. Persaingan akan wujud di mana-mana industry untuk
bersaing. Persaingan dalam perniagaan akan membawa kepada peningkatan dan
memajukan lagi perniagaan sekiranya peniaga berjaya menghadapi persaingan.
Jenis
industri yang dijalankan oleh Syarikat Dermaga Metal Work Sdn. Bhd ialah
industri pembuatan peralatan besi bagi menghasilkan komponen kecil untuk kenderaan terutamanya pacuan empat
roda. Antara fungsi-fungsi perniagaan syarikat Dermaga Metal Work ialah
mengeluarkan bahagian-bahagian kecil untuk kenderaan contohnya “ bahagian pintu
kereta”, bagi jenama untuk kereta
Perodua, Proton.
No comments:
Post a Comment